19.3.12

Панкейкс с брашно от елда и канелено-ябълково пюре + Салата с елда и гъби + Пилаф с елда и бекон



Усетихме я! Идва като свеж полъх след  дългата и тежка зима. До ден ще си я честитим официално. Дойде реда на толкова чаканото време за продължителни разходки и забавления на открито. А как сте с формата и тонуса? Аз не се оплаквам, но все пак  за днешната публикация имам рецепти със смятаната за топ-помощник в диетите елда. Не съм привърженик на подобни режими, но се опитвам да следвам по-здравословно меню, без да изпадам много в крайности .... или да си го кажа направо - обичам и да се поглезвам от време на време с не дотам полезни неща. Както и да е, струва ми се, че елдата незаслужено стои настрана от трапезата ни и след като направих днешните рецепти се убедих в това.


Първите ми опити с нея бяха преди няколко години при захранването на децата. Тогава нито те я харесаха, нито аз. Всъщност сготвената  не се одобри, а бебешката каша минаваше някак. Имам спомен оттогава и за пословичния й специфичен аромат, който много хора не приемат. Този път обаче, всичко, което приготвих ми допадна като вкус и ми се струва, че напипах някои от правилните продукти и подправки, с които се съчетава успешно и се тушират  нейните особености. И така по ред на номерата - за моя изненада малките ометоха много бързо палачинките :) , нещо което не очаквах, особено от госпожицата, която е с много чувствително обоняние; аз си харесах салатата и смятам да  я правя по-редовно занапред, а половинът с удоволствие хапна пилафа, след като приключих снимането.
И сега, докато пиша, лекичко започвам да се чудя  дали всички вкъщи харесахме елда или пък  сме били гладни в момента..... Май по-скоро я одобрихме, но не знам,  ще видя на втория тур.... и се надявам, защото ценните й свойства не са никак малко...




Панкейкс с брашно от елда и канелено-ябълково пюре

100 г бяло брашно
100 г брашно от елда*
1/2 ч.л. сол
1 ч.л. сода бикарбонат
3 с.л. фина кристална захар
3 с.л. разтопено масло
1 яйце
350 мл айрян
800 г ябълки Червена превъзходна
200 мл вода
1 с.л. мед
1-2 щипки канела

* Рецептата може да се изпълни изцяло с брашно от елда и се превръща в безглутенова. Използваното брашно не е пълнозърнесто. При използване на пълнозърнесто брашно е възможно да се наложи корекция на количеството течност.

В купа се пресява брашното и се добавят останалите сухи съставки. Яйцето се разбива с ръчна телр добавят се маслото и две трети от млякото. Течната смес се прибавя към брашнената, след което поетапно и част или целия останал айрян до получаване на рядка каша.Сместа не бива да се разбърква прекалено, а само колкото се се смесят съставките, нормално е да останат и някои бучки в нея. Палачинките се пекат в добре загрят тиган, като всеки път дъното му се намазва с масло с помощта на домакинска хартия. Загребва се по една супена лъжица от сместа и се сипва в тигана, обръща се, когато се появят мехурчета по повърхността. Готовите палачинки се държат на топло.
Ябълките се обелват и нарязват на четвъртини или шестини. Слагат се с водата и останалите съставки да заврят. Оставят се да къкрят 10-15 минути, докато омекнат. Една трета от тях се заделя за декорация, останалите се пасират с част от получения сироп до желаната гъстота.

Салата с елда и гъби

150 г елда
250 г гъби
1 чч нарязан магданоз
90 мл зехтин екстра върджин
1 с.л. балсамов оцет
1 с.л. лимонов сок, прясно изстискан
1 скилидка чесън, смачкана и нарязана
1/2 с.л. тъмен соев сос
1 ч.л. захар
морска сол и черен пипер
2 с.л. дребно нарязан червен лук
резени лимон за гарниране

Елдата се сварява, докато се разтворят зърната, но без да се разпадне. Загрява се 1 сл зехтин, в която се сотират гъбите. Приготвя се дресинг от 1 сл зехтин, балсамовия оцет, лимоновия сок, соевия сос, чесъна, сол и пипер. Смесват се елдата, лука и дресинга. Приготвя се магданозено олио като магданоза се накълцва или пасира заедно с останалия зехтин. С част от него се залива салатата, а отгоре се разполагат гъбите. Гарнира се с резени лимон и останалото магданозено олио.

Пилаф с елда и бекон
4 порции

300 г елда
250 г бекон
900 мл пилешки бульон
30 мл зехтин
6-7 стръка пресен лук
магданоз
сол и черен пипер

Бекона се нарязва на ленти или кубчета, запържва се до златисто, една трета от него се отделя на топло за гарниране. Добавят се измитата елда и горещия бульон, подправя се със сол и черен пипер, оставя се да къкри около 15 минути или докато елдата омекне. Към готовия пилаф се добавят нарязания лук и магданоз, както и останалия бекон. Сервира се веднага.



рецепти за сп.Кенгуру/март 2012


13 коментара:

  1. Диди, всичките ястия много ми допадат! Пилафа определено мисля да го приготвя на моята полоника:) Презентацията както винаги е наслада за всички сетива!
    Аз също за първи път се сблъсках с елдата, когато захранвах малката. Тогава тя я хареса, а аз направо умирах от миризмата и. После по някакъв начин свикнах с нея. Сега много обачим да използвам брашно от елда в различни комбинации. Един от любимите ми варианти е палачинки от елда със спанак и сирене:)

    ОтговорИзтриване
  2. Благодаря, Руми!
    мисля, че ще ми харесат тези палачинки :)

    ОтговорИзтриване
  3. Да си призная че едла ям само на закуска, сварена в прясно мляко - прилича много на мляко с ориз, като добавя и 1 л. кафява захар.
    Снимките ти са уникални, както винаги, влюбена съм в тях. Поздрави и пиши по-честичко :)

    ОтговорИзтриване
  4. Диди, харесвам елда и имах от руския магазин Берьозка много хубава опаковка :)
    Елдата беше в надупчени пликчета и я слагаш само да се свари с пликчето!
    Овкусявам я с по-ароматни и неспецифични подправки като суха мента, например!
    Ще я опитам и в тоя вариант, защото имам една био елда!
    Поздрави и много слънчево настроение!

    ОтговорИзтриване
  5. Диди, отново прекрасни предложения! Аз срам, не срам трябва да призная, че елда нито съм приготвяла, нито съм яла. Много често я заглеждам в магазина, но все не се престрашавам да купя. Твоите рецепти, обаче събудиха любопитството ми и ще взема да опитам. Хубава седмица!

    ОтговорИзтриване
  6. Какви интересни предложения за елда, ще ги пробваме!

    Дани, иска ми се да пиша повече, но за толкова успявам да отделя време.. с цялото готвене, снимане, обработки...Трябваше да си избера друга тематика :), ама как да стане, като точно това си харесвам:)

    Дани, от био магазини съм купувала, от руските още не, ще трябва да погледна. Много ми е любопитна комбинацията от елда и суха мента!

    ByBy,в коментарите на момичетата има също толкова интересни предложения, остава само да опитаме:)

    Хубав ден и от мен!

    ОтговорИзтриване
  7. О,какво тематично меню и отново така уютно поднесено!
    Честита пролет и нека ти донесе много ведро настроение и усмивки!

    ОтговорИзтриване
  8. Диди, много ми допадат новите ти предложения, а презентациите и снимките - вълшебни!!!
    Моите адмирации, отново и
    честита първа пролет, с пожелания за
    слънце, усмивки и творческо вдъхновение, Диана

    ОтговорИзтриване
  9. Честита първа пролет!
    Веднъж опитах елда и не се въодушевих.Може лошо да съм я приготвила. Тук обаче е толкова красиво пак, че май ще направя втори опит. Дано е по-успешен.
    Успешен утрешен ден и на теб, Диди!

    ОтговорИзтриване
  10. Честита пролет!
    така е, и аз се опитвам да я вкарам за постоянно в менюто ни :)

    ОтговорИзтриване
  11. Палачинките (пенкейка)не се получава това съотношение. Всичко съм изменила прецизно и с везна, но сместа не става рядка каша като я коригираха, не се получават персийски! Всичко изхвърл их! Моля не заблуждавайте хората!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. от целия текст не разбрах гъста или рядка се е получила сместа и какво се има предвид под персийски...
      ако е станала гъста, възможно е брашното, което сте използвали да е пълнозърнесто, защото то поема повече течност, както е упоменато в уточнението.
      Ще направя отново рецептата, за да я проверя и ако има грешка в количествата, извинявам се предварително!

      Изтриване