17.4.10

За доматите или добро или нищо ...?

Знаете ли, че доматите не са заленчук, а плод? Плод от типа ягода.

Аз не знаех преди да прочета едно интервю с проф.Христо Георгиев.Твърде интересно и любопитно интервю, на което попаднах в началото на годината във връзка с дебатите за ГМО.Още тогава се размислих да споделя за него тук, но всичко остана само план.
Явно нещата са изчакали своя естествен ход.....

Развоя на събитията се случи миналата седмица, когато приготвях домати и се натъкнах на един, чиито семена бяха покълнали отвътре.


Ето го в цялата му прелест.Единствено мога да отбележа това, че престоя в хладилника от вечерта до другия ден преди обяд, за да го снимам на дневна светлина - точно време да се разкършат по-свободно листчетата.

Аз не съм специалист и не разбирам, но само си представям кога е бил откъснат, как, къде и колко време е бил съхраняван, за да се случи това.Става дума за домат, който отвън изглежда съвсем свеж и здрав.
....А може би съм попаднала на нов сорт 2 в 1 - домати с кълнове, за една "по-здравословна салата"....

Чудя се кой би трябвало да виним в такъв случай.Създателите на пластмасовите сортове, производителите или търговците? А дали не сме си виновни самите ние - консуматорите, които искаме всичко по всяко време?
От тогава домати не съм купувала, смятам да изчакам сезона.Преди време всичко е било просто и ясно - през зимата има консервирани домати, а за лятото остава насладата от свежия, прекрасен плод, събрал в себе си топлината и светлината на слънцето.


12 коментара:

  1. Хъх, не си само ти ;) Вчера или оня ден, вечерта, имаше репортаж по БТВ за някакво семейство, което си куполи, подобни на твоите домати с кълнове. И общо взето, специалистите предположиха 5-6 работи, от които може да е. Но най-вероятно няма да се разбере, защото само само едното изследване реактивите са 1000+ лв. :>

    ОтговорИзтриване
  2. Съжалявам за случилото ти се :( Имам чуството, че задържат домати и краставици в складове цяла зима "да зреят" и сега с затоплянето на времето ни ги продават, на по нормална цена, не за друго, а за да не се развалят. Интересното, че салатите и марулите на които им е сезона са много по скъпи от доматите и краставиците.

    ОтговорИзтриване
  3. Катя,проблема не е в това,че на мен се е случило,а че се случват постоянно на всички ни подобни неща - осезаемо или не.

    Анонимен,от гледна точка на Ботаниката домата е плод.Но изглежда има спорове по този въпрос...
    Аз лично приемам за достоверно това,което е споменато в интервюто.

    ОтговорИзтриване
  4. Да, и аз гледах снощи този репортаж за покълналия домат...обаче му направили хиляди проби и си бил чудно хубав и безопасен за ядене, има си хас.....
    за жалост ние купуваме домати и през зимата, просто не можем да седнем на масата без поне два вида салата, и все повече ми се изправя косата от всичко което се случва с храните ни.
    А иначе, че домата е плод знам отдавна, още когато преди 10-тина в класа на дъщеря ми се развихрил щур дебат по въпроса....

    ОтговорИзтриване
  5. Диди, знаех, че доматите се водят плод (все пак и от скучните часове по ботаника в университета трябва да има някакава полза ;)), но такива като тези, 2 в 1 с кълнове, не бях виждала... Неприятна случка! Много си права, че плодовете и зеленчуците трябва да се консумират в сезона им. Макар че повечето от тези, където живея и лятото нямат вкус (а зимата пък са съвсем пластмасови). Опитвам се да го спазвам, откакто веднъж купих кило краставици през декември и до сутринта се бяха спихнали в хладилника.

    ОтговорИзтриване
  6. И това не бях виждала:)
    Какво ли още предстои да видим ?

    А за доматите и ние като пепляшка не можем без салати и зимата,
    но за съжаление и през лятото повечето домати не са вкусни!

    Поздрави, Диди!

    ОтговорИзтриване
  7. Пепеляшка,направили са проби и вероятно по "някои" норми всичко му е наред - съгласна съм...с изключение на едно нещо,което му куца -че не е домат.

    Мира,Дани,прави сте,че голяма част от летните домати също са безвкусни,но все пак има някакъв шанс човек да си намери узрели на корен.

    ОтговорИзтриване
  8. От ботаническа гледна точка май няма такова нещо "зеленчук". Това е понятие от растениевъдството, респ. от готварството. Когато казват "доматът е плод тип ягода", имат предвид, че това, което правим на салата, е плодът на растението домат.
    Между другото, самата ягода е плод от тип орехче :D

    ОтговорИзтриване
  9. Правилно,"зеленчук" не е научно понятие.Но аз не искам да задълбавам повече в тема,за която оказва се има писано много,включително и дело във Върховния съд на Сащ.

    Акцента в публикацията ми с това,че "домата е плод тип ягода" е свързан с неговите вкусови качества по-близки до сочността и мекотата на ягодата,отколкото до хрупкавостта и твърдостта например на моркова и краставицата(която,както знаем е водниста и зелена - каквито са масово продаваните у нас домати по мое мнение).Така че,от гледна точка на тези характеристики не виждам близост между ягодата и ореха, но благодаря,че ми пишете:)

    ОтговорИзтриване
  10. На пръв поглед, Диди.. помислих, че става въпрос именно за салата: доматки с кълнове.. Е, шокира ме, признавам си! Интересно..

    хм..!

    Въпреки това:

    здрава, спорна и усмихната седмица! :-)

    ОтговорИзтриване
  11. За съжаление вече почти нищо не е това, което беше...

    ОтговорИзтриване